سوله ایرانی سوله ایرانی .

سوله ایرانی

تحقیقات نتیجه گرا و تصمیم گرا

تحقیقات نتیجه گرا و تصمیم گرا:

در این تقسیم بندی ، منظور از تحقیقات نتیجه گرا ، تحقیقاتی هستند.که هدف پژوهشگر صرفاً یافتن پاسخ به مسئله ای است که هیچگونه کاربردی بلافاصله برای آن مترتب نمی باشد ، در حالی که تحقیق تصمیم گرا هدف پژوهشگر ، یافتن پاسخ مسئله ای است که نتیجه آن ، بلافاصله می تواند در تصمیم گیری ، مورد استفاده قرار می گیرد.

« تحقیقات بر حسب هدف»

تحقیقات علمی براساس هدف تحقیق به سه دسته زیر تقسیم می شوند:

1-    تحقیق بنیادی 2- تحقیق کاربردی 3- تحقیق و توسعه

1-  تحقیق بنیادی : هدف اساسی این نوع تحقیقات ، آزمون نظریه ها ، تبیین روابط موجود بین پدیده ها و افزودن دانش در یک زمینه خاص است. تحقیقات بنیادی نظریه ها را بررسی کرده ، آنها را تأیید ، تعدیل ، یارد می کند. با تبیین روابط میان پدیده ها تحقیق بنیادینه به کشف قوانین و اصول علمی می پردازد. این نوع تحقیقا عموما نتیجه گرا بوده ودر رابطه با نیازهای تصمیم گیری اعمال و اجرا نمی شود. برای مثال بررسی تحول استدلال منطقی کودکان را می توان یک نوع تحقیق بنیادی دانست.

2-  تحقیق کاربردی : هدف تحقیقات کاربردی توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است. به عبارت دیگر تحقیقات کاربردی به سمت کاربرد عملی دانش هدایت می شود. مثلاً در طراحی یک پروژه صنعتی و ..... کمک به اتخاذ تصیم های مربوط به آن پروژه و...... به کار می رود. و هدف را تضمین می کند.« ضمن توجیه و عملگرایی»

3-  تحقیق و توسعه : فرایندی است که به منظور تدوین و تشخیص مناسب بودن یک فراورده فکری و طراحی عملی آن انجام می شود. هدف اساسی این نوع تحقیقات ، تدوین یا تهیه برنامه ها ، طرح ها و امثال آن است. به طوری که ابتدا تا معین خاصی مشاهده گردیده و براساس یافته ای پژوهشی ، طرح و یا برنامه ویژه آن ، تدوین و تولید می شود.




برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۹ آبان ۱۳۹۹ساعت: ۰۳:۲۰:۰۴ توسط:فرهاد موضوع: نظرات (0)