سوله ایرانی سوله ایرانی .

سوله ایرانی

پیشرفت اقتصادی وارتباط آن با مقولة فرهنگ

پیشرفت اقتصادی وارتباط آن با مقولة فرهنگ

مقولة فرهنگ : برجسته ترین شاخص شناختی وتعیین کننده در جوامع بشری از دیر باز، تا افول آخرین واحد بشری، برگرفته از مجموعه دستاوردهای معنوی ، معارف ، علوم ، اندیشه ، اخلاق ، رفتارها ، هنجارها ونگرش ها و..... می باشد . که هر گاه به آن با جدیت در جامعه ای پرداخته شده است . زمینه ای شایان توجه را برای نیل ودستیابی به سایر شاخص های پیشرفت، تعین وتسهیل نموده است .وعنصری مهم از این مقوله که عالیترین ودر عین حال شگفت انگیزترین فعالیتهای ذهنی است . همان است که بحسب اصطلاحات منطقی: فکر نامیده می شود . واین فعالیت که مجهولات را برای ذهن معلوم می سازد . معلومات واطلاعات سابق خود را وسیله ای می سازد  وآنها را بطریق مخصوص، تجزیه، تحلیل وتالیف وبلاخره ترکیب می کند . تا گام به گام دنیای مجهول را کشف کند . واین سوابق ذهنی«سرمایه» بشمار می رود که پایه گذار همه تولدیدات فکری، عمل ها وعکس العمل هاست . واز آن بهره می گیرد . وبر مقدار اصلی رفته رفته می افزاید . واز این بهره جدید، از راه تحقیق وآزمایش ، آموزش ، سیر درماحصل انفس وآثار ویورش به مجهولات به جایگاه ویژه دست یابد . در واقع با یافتن رابطه اجزاء معلوم با مجهول وادراک ارتباط اجزاء مجهول با یکدیگر وچگونگی کارکرد کل وجزء جزء به کل، موقعیت وموضوعیت جدید را خلق می کند . .وبکار می برد . وبوسیله ارتباط تولیدی ذهن با کشفیات جدید. ابتکارات معتبر، مورد نیاز؟ را در دسترس قرار می دهد . وفرد به مدد شناخت ها وآگاهیها وتوانیهای مکتبه در یک جریان سیال فکری ضمن تعیین نمودن چهار چوب نمون تلاش ودر دریافت به هدف، نقش وعیار خود را در جهاد اقتصادی تعیین وتبیین می کند .

وقتی نگرش ها وارزشهای بنیادی فرهنگی علمی که محرک انگیزه ها در رفتارها هستند با قوانین وفعالیتهای پیشرفت اقتصادی یک جامعه تفاهم داشته ودارند . می توان به برنامه های پیشرفت آن جامعه خوش بین بود.

باورهای فرهنگی لازم در پیشرفت اقتصادی باور به مسئولیت در برابر فرمان الهی ودین، وباور به اصل تغییر ودگرگونی در کل هستی اعتقاد به استعداد وتوانایی خارق العاده انسان در تسلط او بر طبیعت ونیز توانائی اش در اصلاح امور اجتماعی واقتصادی وفرهنگی باور به ضرورت پیشرفت علمی: به این معنا که ساختار فکری جامعه به مرحلة محاسبات عقلانی ویافتن روابط ضروری بین اشیاء شناسایی شده رسیده است، تا بتواند از مهار طبیعت وپدیده های مورد نطر به نفع جامعه بهره ببرد. وسؤالات را یکی از دیگری پاسخ گوید . این تفکر هم با نظام جهان بینی کل جامعه هماهنگی دارد وهم با قالبهای اجتماعی وروند ایجاد این نگرش ورویکرد جوشنده ، جان بخش و فزاینده در ایران اسلامی ، موجبات قرار گرفتن ملت بر سکوی جهش علمی را فراهم آورده است . نکته : حسین هیکل «نویسنده وخاورشناسی معروف مصری طی مصاحبه که اخیراً با شبکه الجزیره داشت عنوان کرد: که در دورة اخیر مناقشات بین الملل : آمریکا ادامه تسلط وقبضه جهان را از الگوی سیطره نظامی به سمت تفوق علمی همه جانبه وانحصاری تغییر جهت داده است . وایران در این میان ، باپیشتازی در موضوعات مختلف ومتنوع علمی وتولیدات مرتبط برآن ، بشدت آمریکا را نگران ووحشت زده کرده است .

ودرپی وقوع این پیشرفت علمی وفرهنگی در ایران، ملل منطقه بدنبال آعاده حیثیت واعتبار تاراج شده، به خیزشی غیر قابل مهاری دست یافته اند.

واکنون برماست که با تلاش وگسترش تفکر پیشرفت در سال تولید ملی .حمایت از کار وسرمایه ایرانی، براساس فرامین ورهنمودهای رهبر معظم انقلاب و برنامه های کارگزاران اجرایی وتوده مردم نسبت به همت کاری در جهت تغییر مثبت محتوای شاخص های کیفی وکمی اقتصادی از وضعیت موجود تا وضعیت مطلوب، تا پایان سال 1391 انشاء الله مجدداً حیرت جهانیان را موجب شویم.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۹ آبان ۱۳۹۹ساعت: ۰۳:۱۹:۵۸ توسط:فرهاد موضوع: نظرات (0)