سوله ایرانی سوله ایرانی .

سوله ایرانی

شایعه و جامعه:

بسمه تعالی

شایعه و جامعه:

یکی از موضوعاتی که در طول و عرض تاریخ تاکنون جامعه بشری را در کل رنج داده وبه زحمت انداخته است، و به عنوان سلاح هولناکی در جنگ های روانی، علیه اشخاص و اقوام و ملت ها خواسته یا ناخواسته طراحی شده یا ندانسته به آن دامن زده شده است. تا موجبات مخدوش نمودن عقیده و باوری و شخصیتی و جریانی و مفلوج کردن فکر انسان و تضعیف روحیه ملتی را فراهم کند. شایعه بوده و هست. که عموماً هدف در هدایت برخی، به آینده ای مجهول و وارد کردن بعضی به تکرار وصحبت از موردی که آن را متوجه نشده است:

تعریف شایعه: اصطلاحی است که به نظر عینی و معین اطلاق می شود. نظری که مطرح شده تا شنونده به آن اعتقاد پیدا کند. و به طور معمول از طریق صحبت ،از شخص به شخص دیگر یا اشکال دیگر رسانه ها ، منتقل می شود و بدون این که این امر نیازمند سطحی بالا از برهان و دلیل باشد. معمولا فرمول شدت شایعه، به شکل: شدت ، اهمیت   ابهام = شایعه، وضع کرده اند.

شایعه دارای طبیعتی معارض است، ممکن به صورت جملاتی آرام آغاز شود. یا وزشی چون یک طوفان داشته باشد ممکن است، مسالمت آمیز باشد و در آن آرزوهای دور و دراز برای آینده ای رویایی،   ممکن است نابود کننده باشد. و مفاهیمی مانند کراهت و تخریب را شامل گردد و با نوسان و گاه خاموشی ، ظهور دوباره با مساعد شدن شرایط همراه است ...... در هر صورت یک بیماری اجتماعی است که انسان به آن مبتلا می شود . و تا حدودی دوری و خلاصی از آن نیاز و تلاش همگانی و فردی است . شایعه به موضوعاتی که جامعه، افراد به آن حساس و گاه نیازمند و مورد علاقه آنهاست. ناخنک می زند.

گاهی شایعه در قالب های برگویی ها و لطیفه ها ، دروغ پردازی، تهمت، انواع پیش بینی و پیشگویی ها و ادعای من می دانم ها
،... در این جا: بین خبر و شایعه فرق باید قائل شد. خبر  بر برهان ، دلیل و سند قاطع تکیه دارد. اما شایعه موردی رنگ باخته و غیر واضح است. به عنوان مثال اگر از رسانه ای قانون ساخت مسکن "خبرش" منشر می شود. این خبری درست است. ولی زمانی که جریان این خبر ، از بین افرادی شروع می شود. که از حقیقت موضوع خبر  به دورند شایعه آغاز می شود. و تکرار آن بدون ارائه برهان و دلیل و همراه با اضافه کردن و یا حذف بخش هایی از آن ، دهان به دهان ادامه می یابد. تا تقریباّ عده کثیری از مردم آن را باور کنند. و در نهایت شیوه های معینی بر ای ترویج و تسّری آن در پیش گرفته می شود. مانند: شنیده ام ، گفته اند ، از یک منبع مسئول شنیده ام که ...... یا اخبار دقیقی دارم مبنی بر این که ..... و یک شرط اساسی برای کامل شدن و شاخه و برگ دادن به آن ، درجه اهمیت و انگیزه های روانی پیرامون آن، سبب تشدید رواج آن می شود.گاهی شایعه تنها براساس برخی گمانه زنی های  مبتنی بر حقایق آشکار بوجود می آید. مثال بین دو فرد خاص ، یا دو مسئول ؟چه چیزی مورد بحث قرار گرفته است. یا قایقی که دچار طوفان شده.... تا اینجا حقیقتی وجود دارد. ولی برای«موضوع بحث بین دو مسئول»و  سرنشینان قایق، فرضیات متنوع مداوم چینش می شوند . و در اغلب اوقات شایعه تنها جعل یک خبر است که مر و جان آن دانسته یا ندانسته به اردوی خودی برای دشمن شلیک می کنند. و به عنوان جزیی از جنگ کلمات بکار گرفته می شود. در بسیاری از موارد که زمینه موفقیت در ایجاد طرح ها و برنامه و آبادی و عمران جامعه ای یا پیشرفت فردی، ایجاد می شود. حسودان و ریاکاران و منافقان ، نارسایی های خود را با این هدف که از اهمیت و ارزش قضایای مورد اشاره بکاهند . یا صورت های مختلف آن را تحریف ، یا در موفقیت آن ها شک ایجاد کنند. بر تلاش خود می افزایند . و مشکل اجتماعی ناشی از شایعه از آنجا سر چشمه می گیرد که متاسفانه شنونده آن را واقعیتی خبری فرض می کنند. و ناخواسته آلوده به ابهامات و شبهات می گردد. و لذا برای شنونده شایعه – هوش نافذ و آمیخته از ارزیابی و انتقال سریع به هدف موضوع  لازم است.تا به علت این گفتار و رفتار دقت نماید . و بر هر فرد و جامعه ای لازم است که با اتحاد وجهت دادن به مقاومت در برابر آن ، نسبت به از بین بردن  شایعه اقدام نماید.

براساس یک بررسی علمی معمولاً دشمن با استفاده از برخی ناآگاهی های داخلی اهداف زیر را از ترویج شایعه دنبال می کند. 1- شایعه به قصد فروپاشی شخص و جامعه 2- استفاده از شایعه به عنوان پردۀ دود 3- استفاده از شایعه ، به هدف بی قدر کردن منابع اطلاع رسانی داخلی و تضعیف اعتماد عمومی 4- استفاده از شایعه به عنوان طعمه و جذب افراد و ایجاد شکاغ های متنوع در جامعه 6-استفاده از شایعه به عنوان زمینه مداخلات بعدی .ترویج دهنده شایعه در واقع از شنونده به عنوان قربانی اول هدف خود استفاده می کند....


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۹ آبان ۱۳۹۹ساعت: ۰۳:۱۹:۴۸ توسط:فرهاد موضوع: نظرات (0)