سوله ایرانی سوله ایرانی .

سوله ایرانی

کارکرد رسانه های بیگانه

بسمه تعالی

کارکرد رسانه های بیگانه

شاید شنیده باشید در سالهای اخیر مدیران غول رسانه های آمریکا ، اقرار به تحمل سیزده میلیارد دلار هزینه پرداختی در هزینه های رسانه ای در حیطه های سیاسی، تجاری ، تبلیغاتی انتخاباتی وغیره شده اند. ودرمقابله با موج بیداری ملل مسلمان، کم آورده وتوبیخ شده اند.

در مجموعة رسانه های آمریکا ، رادیو فردا هم جزء توبیخ شدگان اصلی بوده است . در حقیقت تأثیر گذاری این رسانه بر روحیه جوانان ایرانی به کارگردانانی سرمایه گذاران وسیاست بازان ، سیاست گذار، ره به جایی نبرده است.

با این مقدمه به مناسبت چگونگی کارکرد یکی از رسانه ها درمجموعه وسایل ارتباط جمعی که کوشش هایی را در ایجاد جنگ روانی داشته است . می پردازیم.

هدف از ایجاد جنگ روانی در این عرصه اینگونه تشریح کرده اند : به کارگیری آمال وآرزوها ...امیال ، نگرانیهای مخاطب در بیان عبارات ، سوالها ، اخبار وگزارش، تحلیلها وانحراف دادن برداشت های او بمنظور دستیابی به مقاصد سیاسی است . نبرد روانی از طریق رادیو در هر دو نوع آشکار وسری از گذشته به عنوان سلاح موثر جنگ روانی مورد استفاده قرار گرفته است . انتخاب مناسب ترین وسیله یعنی رادیو بخصوص که تسهیلات ومزایای منحصر به فردی دارد . وتوده های شنونده با هر میزان درآمدو سطح فرهنگی را می تواند تحت شعاع وپوشش قرار دهد . که بسیار مورد اهمیت است . وانتخاب اینوسیله برای خبر پراکنی از دو عامل ذوقها وعادات ورسوم جوامع مختلف – وبا تاکید بر فرصت طلبی در موقعیت های خاص اجتماعی برای القاء غرائض سیاسی و.. دستور کار قرار میدهند . وگاه باافزایش ساعات برنامه وهجوم سنگین بر یک موضوع خاص وتزریق مکرر تیزآن باعث جلب نظر مخاطب می شوند .

امروزه می بینیم که هر دو اردوگاه شرق وغرب به طور شبانه روزی وبخش صدها ساعت برنامه به زبانهای مختلف برای تأثیرگذاری براذهان افراد حد ومرزها را نمی شناسند . وحتی اخلاق را هم زیر پا می گذارد . برای مثال صدای آمریکا :2200دومیلیارد و دویست میلیون دلار هزینه می کند . ودر برلین ایستگاهی وجود دارد که نیروی آن 000/300 وات می رسد واز طریق ماهواره ها واینترنت هم تقویت ورله می شوند. همانطور که می دانید همچنان که گوگل GOOGLE برنامه ریزی شده سازمان جنگ آمریکا «پنتاگون» است دستگاهها وتأسیسات خبر پراکنی هم توسط شورای مدیریت سازمان اطلاعات آمریکا، سیاست گذاری وهدایت می شوند.

بخشهای خبری با ظاهری «دلسوزانه» تحت عناوینی دمکراسی طلبی ، آزادخواهی وحقوق بشر ومسائل روزمورد علاقه جوانان ومشابه آن یکی از ابزارهای جنگ روانی بشمار می رود .وبه بیانی ساده ..، بازی کردن با کلمات والفاظ ، افکار مردم بخصوص جوانان واحساسات آنان را بازی داده تا واکنشهایی را بوجود آورد . وبه هدف مورد نظر هماهنگ شود. معمولاً بر موارد زیر اتکاء دارند :

1. تعریف مبهم ودوگانه از هدفها واستفاده از مقیاس های کیفی باز ، توجیه سربسته وپیش بینی عامدانه قضایایی که ممکن است اتفقا بیفتد . وفرضیه بندی حول اتفاقات بعد از اتفاق (حادثه)

2. تحریض وتحریک عواطف واحساسات انسانی وهمراه با همدردی با توده شنوندگان از نظر اجتماعی وحالت ذهنی وآمال وترسهای آنها ؤانچه که مورد علاقه یا مایة نفرت آنهاست .

3. استفاده ماهرانه از زبان وافکاری که می توان از طریق آن متوجه شنونده را جلب کرده وپس از آماده سازی اطمینان وی را بدست آورد .

4. استفاده از تطبیق شرایط مخاطب ، با نقاطی خاص از جهان وارتباط مجازی برقرار کردن بین ذهن مخاطب وفردای ساختگی که نیست .

5. تکرار وتکرار با کوتاهی یک پیام در چند مورد.

6. هم عرض با سازمانها وموسسات ودستگاهها وافرادی که همه با هم این راه را دنبال می کنند . واز یک منبع در واقع تأمین مالی ودستور العمل های روزانه دریافت می کنند . وتغذیه وتدارک استراتژی فکری وبرنامه ای می شوند . ونقل آمار ونمودار گمراه کننده از همان منبع برای یک هدف .

7. رقیب سازی وبرجسته سازی .....

ترفندهای بخشهای خبری روشن

1. پوشش اخبار بنحوی که شنونده هیجان واسترس عادت آوری در حدوث وبروز یک اتفاق فوق العاده به او دست دهد . والقاء این جنبه یک حادثه یا این اتفاق که در شرف وقوع است .

2. قانع کردن شنونده  به اصالت خبرهایی که برایش پخش می شود. وتمدید صورت انتظار برای شنونده

3. تغییر اخبار در محدوده تضمین منافع وبیشتر اهمیت دادن به قضایای برون مرز خود ودرون مرز مخاطب

4. پائین آوردن ضریب اعتماد به رسانه های داخلی کشور مخاطب به عنوان یک منبع خبری

5. طرح اموری که موجب ایجاد تناقضات ذهنی وایجاد شبهات برای مخاطب برای قضاوت فوری

6. فرافکنی، دورکردن ذهن مخاطب از هدفهای کوتاه وبلند مدت دشمن وسرگرم کردن مخاطب به امر شکلی وانتزاعی

7. تلاش برای جذب مخاطبین ثابت ودایمی وتاثیر بر روحیه وافکار آنها بنحوی که به نشر برنامه ها وشالیات مورد نظر دامن بزنند .

8. وادار کردن تعدادی از افراد به عنوان مخاطب «تماس گیرنده» جهت طرح خبر ومصاحبه های نمایشی وصوری.

9. دمی در ایجاد اختلاف وتشدید آن در جامعه با نقل خبرهای متقابل وتحریک برانگیز.

نمونه ای از رسوایی یک رسانه

در ژوئن 1957 کمیته ای از سازمان ملل متحد که مأمور تحقیق در امورمجارستان شده بود: اتهام زیر را به رادیوی اروپای ازاد وارد کرد .

«شنوندگان احساس کرده بودند که رادیوی اروپای آزاد به آنها کمک خواهدکرد. وشکی نیست که این صدای بظاهر امیدوار کننده که رادیوی مزبور آن را تکرار می کرد گوشهایی رابه خود جلب می کرده است . می توان اغفال گروهی را در اظهار یکی از دانشجویان که گفته بود .«تنها امید ما بود . وسعی داشتیم با آن به خود اطمینان بدهیم » ودراین راستا کمیتة مذکور نظر داد که لازم است . در چنین شرایطی باید در مورد رادیوهای بین الملل جانب احتیاط ومراقبت را نگه داشت صدای آمریکا که بعنوان ابزاری در دست سازمان اطلاعات آمریکا که ازاین طریق به پخش برنامه درسراسر جهان نزدیک به 100 زبان جهت دستیابی به اهداف استکبار گرایانه واستعمار نو به اغوای مخاطبین خود تلاشی دارد . ولی به یاری خدواند وبا هوشیاری ملت مسلمان ایران وسایر ملل تاکنون با توجه به کثرت پرحجم وتعداد برنامه های مختلف ماهواره ای واینترنتی نتیجه عکس به جهانخواران رسیده  ودر طول سالهیای اخیر با وجود تلاش کمی وکیفی رسانه های متعدد ومتنوع استکبار حتی در قضیه خاورمیانه جدید ، تمام قضایا به عکس نتیجه داد . وخاورمیانه جدید شکل وصورت گرفت اما خلاف انتظار آمریکا وصهیونیست ها.

 

عبدالمجید اورا




برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۹ آبان ۱۳۹۹ساعت: ۰۳:۱۹:۴۷ توسط:فرهاد موضوع: نظرات (0)