سوله ایرانی سوله ایرانی .

سوله ایرانی

نقش اطلاعات در جنگ روانی

بسمه تعالی

نقش اطلاعات در جنگ روانی

 

آینده هر ملتی منوط به دقت در اطلاعاتی است که سرویسهای اطلاعاتی یک کشور به آن دست می یابند. وراه را در برابر تصمیمات عالی وراهبردی دولت در سیاستهای ملی وفرامرزی روشن می سازند . بویژه در جهان متلاطمی که هدفهای نیرومند مقدار ایولوژی ها متابین در برابر هم قرار گرفته اند.

معنای معمولی اطلاعات قدرت برقراری ارتباط واستفاده از تجارت وپاسخگوئی سریع به هر وضعیت جدید می باشد. اما تعریف فنی اطلاعات : به روشنی وظایف ومسئولیتهای دقیق آن می پردازد . اطلاعات  به این معنی در عملیات یافعالیتی است . مشتمل بر کوشش منظم جهت جمع آوری آگاهیها وبرآورد جزء به جزء آنها وترکیب آنها با هم به صورتی که تصویر بزرگتروروشنتری حاصل شود . تا به وسیله آن بتوان چهرة امور مورد انتظار را ترسیم ومشاهده کرد . این کوشش، فعالیتی پیوسته است بمنظور شکافتن هاله های ابهام سایه افکنده بر جنگهای روانی ، بطوری که ما را قادر ساخته علاوه بر ناکام گذاشتن طرفندهای دشمن ویا اختلال در آن ، طرحهای آتی خود را ترسیم نمائیم.

جنگهای روانی تمامی امکانات علمی وتوانیهای فنی وفرهنگی واقتصادی و.... را بکار می گیرد. ومبارزه ای فرسایشی بقصد غلبه وتسلط بر ملتی را ساماندهی وهدایت می کند . جنگ روانی جسم انسان را در وهله اول نشانه نمی رود . بلکه روح وفکر او را منظور قرار داده است . چون انسانها از جهت سرنوشت ، رفتار واعتقادات با یکدیگر متفاوتند . وهر انسانی موجود پیچیده است وعوامل متعددی بر پندار وکردار او حاکم است . ودرواقع برای هر تحرک «سیاه» یا فعالیتی مشابه یک جنبة ظریف روانی وجود دارد واین در تعهد یک جامعه آگاه است که آنرا پیدا کند ؟ وباید متوجه بود که خلاف رفتار امنیتی عملکردن عوارض مختلفی برای فرد وجامعه در پی دارد.

در یان دوره ما یعنی عصر جهش علمی وتحول اتمی، موجودیت کشور وامنیت آن به میران اطلاعات جمع‌اوری شده وحفظ آن وجلوگیری از نشست  در کشور وابسته است، برای اجتناب از غافلگیر شدن وبرای اینکه بتواند پیش از هر چالشی سیاست خود را وضع نماید وسکان وپیلماسی خود را موثر به پیش ببرد. به ناچار باید به اطلاعات به موقع دست یافت.

در الگوی برتر مبارزه همه جانبه، جنگ سختی وپدیده های مادی ونظامی که درگذشته، مبارزات وجنگهای تعیین کننده تر نشان می داد. اکنون بسمت جنگهای روانی ، اطلاعاتی الکترونیکی تغییر الگو داده است . همراه با تحول اجتماع، جنگهای دیگر محدود به سربازانی که در میدانهای دور افتاده ، با یکدیگر می جنگند، نیست . بلکه به میادین متنوع دیگر هم سرایت کرده است .

از مهمترین این میدانها، چیزی که جنگ تیز هوشی یا جنگ مواهب عقلی» نامیده می شود. ودر چنین میدانی عنصر اطلاعات ، عنصر فعالی به شمار می رود.

بطور کلی اطلاعات به دو بخش تقسیم می شوند: 1. اطلاعات مثبت : شامل کلیه اطلاعاتی می شود که سازمانهای اطلاعاتی دنبال می کنند . یا از طریق مشاهده وپیگری یا از طریق اقدامات مثبت، یعنی عملیات جاسوسی خبری به آگاهیهای لازم دست یابند. تا به این طریق مسئولان پیش از وقوع: نسبت به اقدامات مقابل دشمن آگاه باشند. این امر بر اطلاعات سیاسی، اقتصادی ، نظامی ، علمی ونظایر آن نیز منطبق است، همچنین فعالیتهای مربوط به دریافت اطلاعات مثبت، شامل عملیات تخریبی، عملیات سیاسی ، فتنه افروزی ، تبلیغات منفی جنگ شایعات ، تمامی آنچه که برای اهداف معینی جهت کمک به دشمن صورت می گیرد.

اطلاعات پیشگیری کننده :

(ضد اطلاعات) : شامل کلیه عملیات واقداماتی است که یک کشور به آن دست می زند، امنیت ، حفظ اسرار در برابر فعالیتها، جاسوسها ، مقابله با خرابکاری مادی ومعنوی وتبلیغات سوء محقق می گردد . هدف از این اقدامات ، حفاظت از موجودیت کشور، مرزها ، تأسیسات آن است . وعموماً شامل اقداماتی است که مانع از غافلگیر شدن ما در برابر دشمن وسرویس ها وعناصر اطلاعاتی او می شود.

اطلاعات پیشگیری به دو بخش تقسیم می شود : الف )اطلاعات امنیتی : کوششهایی که در جهت مخفی نگه داشتن سیاست های سری ملی واطلاعات نظامی یا تصمیمات وپیلماتیک است که تأثیر مستقیم به امنیت کشور دارد . وصورت پذیری آن مانع رسیدن این اطلاعات به افراز فاقد صلاحیت، ازطریق محدود کردن دسترسی آنها به کانال های کشف خبر ونظام حفاظت وافراد مسئولی که باید از اطلاعات مزبور آگاهی داشته باشند می شود .

ب: مبارزه با جاسوسی: ممکن است افرادی دانسته یا نادانسته در دستگاههای اطلاعاتی دشمن بکارگرفته شوند . که برای شناسایی آنها وقت کافی ودقت فراوان نیازمند است .

شیوه هایی که سرویسهای جاسوسی دشمن بکار می گیرند: از جمله پوشش در روش نفر گیری ، برقراری ارتباط، بخصوص از طریق اینترنت  و.... تامین مالی  وانتخاب ایستگاههای عملیات مخفی ... به این سبب ابتکار وجستجوی دایمی وراههای جدید وفراهم آوردن فضای مناسب برای عملیات »اساس پیروزی بر عملیات دشمن است .

3. توجه به نوع بروندادهای اطلاعاتی که توجه وتمرکز دشمن به آن معطوف است . ویک مورد خاص دز این حوزه تمرکز بر وجود جاسوسهای «دو جانبه» حساسیت را دو چندان می کند .

4. شناسایی  اغراض ونیات کوتاه مدت ودراز مدت سازمانهای جاسوسی

هنراطلاعات : اگر دشمن را بشناسی وخود را هم بشناسی ، دلیلی وجود ندارد که از نتایجح یکصد نیرو هم بترسی ، ولی خود را بشناسی ولی دپشمن را نشناخته باشی، در بارب هر پیروزی متحمل شکستی خواهی شد . ولی اگر نه خود ونه دشمن را شناخته باشی، برای هر نیرو می باید آماده شکست باشی ....

ودر اینجا باید براین امر تکیه کرد که آگاهی امنیتی ملت مامسئله مهمی است که به موفقیت های طرحهای امنیت ملی کمک شایانی می کند.

بطور مسلم ، اگر در دفاع ، در جنگ روانی بر شیوه فنی اصولی واستوار همانند گذشته ولزوماً بهتر ودقیقتر فعال وهوشیار باشیم. در مقابل عملیات سیاه دشمن که از طرق مختلف ومتنوع، بخصوص از طریق، برانگیختن احساسات وبا هدف ایجاد تفرقه سیاسی یا تخریب اوضاع عمومی جامعه به منظور فرو ریختن روحیه افراد صورت می گیرد . انشاء الله می توانیم مثل ومانند همیشه پیروز میدانهای کوچک وبزگ باشیم .

 

عبدالمجید اورا




برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۹ آبان ۱۳۹۹ساعت: ۰۳:۱۹:۴۷ توسط:فرهاد موضوع: نظرات (0)